Jakie odżywcze wartości znajdują się w orzechach

Wiele mówi się o tym, ile korzyści dla zdrowia przynieść może regularne spożywanie bakalii. Zaliczyć do nich można zarówno suszone owoce (bądź ich kandyzowane skórki), jak i orzechy. Wśród tych ostatnich do najbardziej rozpowszechnionych należą orzechy włoskie, laskowe i nerkowce, jednak równie smaczną i wartościową przekąską będą migdały, orzechy makadamia, fistaszki bądź pistacje. Zamknięte w twardej skorupce nasiona są wspaniałym źródłem składników odżywczych, warto zatem wprowadzić je do codziennego jadłospisu. Co jeszcze warto wiedzieć o tym rodzaju bakalii?

Źródło zdrowych tłuszczów

Tym, co zdecydowanie wyróżnia pożywne orzechy na tle innych przekąsek, jest wysoka zawartość zdrowych kwasów tłuszczowych (z których najwięcej znajduje się w orzechach włoskich). Zaliczają się do nich kwasy nienasycone, w tym omega-3, które pozytywnie wpływają między innymi na pracę serca oraz mózgu. Przyczyniają się również do zachowania prawidłowego działania narządu wzroku (omega-3 jest jednym z budulców siatkówki oka), mają również działanie przeciwwirusowe i antyalergiczne. W orzechach znaleźć można również kwasy omega-6, które odpowiadają za zdrowe kości, skórę i włosy, a także mogą korzystnie wpływać na metabolizm. Bakalie te są również znakomitym źródłem błonnika, który jest niezbędny dla prawidłowego procesu przemiany materii.

Odżywcza przekąska

Orzechy to również bogate źródło niezbędnych organizmowi witamin i minerałów. Zawierają dużą ilość witaminy E, nazywanej także “witaminą młodości”, jednak znaleźć w nich można również:

– witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy i tiaminę

– witaminę K, korzystnie wpływającą na układ krążenia oraz kości

– pierwiastki takie jak magnez, miedź i potas

– przeciwutleniacze, czyli związki neutralizujące niszczące komórki wolne rodniki.

Wysoka zawartość substancji odżywczych sprawia, że warto włączyć orzechy do codziennego jadłospisu. Należy jednak mieć na uwadze, że są one dosyć kaloryczne, w związku z czym należy zachować umiar w ich spożywaniu. Jako sugerowaną dzienną porcję można przyjąć tyle, ile mieści się w jednej garści. Orzechy można jeść zarówno jako przekąskę, jak i jako dodatek do owsianki, muesli czy deserów.